Saturday, September 22, 2012

To show or not to show







Jika filem Tanda Putera yang dikatakan boleh mencetuskan ketegangan kaum dibenarkan tayangannya, sepatutnya pihak Kerajaan UMNO/BN juga membenarkan tayangan filem ini..


******************************************
Selepas demonstrasi, serahan memorandum, ucapan di pentas ceramah dan persembahan teater, kisah kematian tragis setiausaha politik kepada exco kerajaan Selangor Teoh Beng Hock kini dibawa ke layar perak pula.

DAP Serdang malam tadi menayangkan filem dokumentari berkaitan bertajukJatuh di Dewan Perhimpunan Cina Selangor - Kuala Lumpur malam tadi.

Filem itu diarahkan oleh graduan Pengajian Cina Universiti Putra Malaysia Siew Ki, 26, cuba mendokumentasikan kisah kematian mendiang Teoh yang dipanggil oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk disoal siasat.

Siasatan suruhanjaya diraja kematian Teoh mendapati mendiang membunuh diri akibat soal siasat agresif dan berterusan oleh pegawai SPRM.

Siew Ki berkata beliau mendapat idea untuk mengarahkan filem yang berdurasi 36 minit itu, sewaktu makan di pusat khidmat exco Selangor Ean Yong Hian Wah - bekas majikan Teoh - di Serdang pada suatu hari.

teoh beng hock documentary launching 140912 wing siew ki 02"Semasa saya makan dekat pusat khidmat itu saya teringat tentang Teoh Beng Hock. (Saya kata) kenapa (kes Teoh) tidak didokumentasikan. Ia penting untuk mengingati (kisah) atau menghantar mesej (kepada rakyat).

"Lalu saya cuba berhubung dengan YB Ean. Dalam masa dua hari, beliau memberi respon dan bersetuju menyediakan contact. Beliau menolong saya seratus peratus. Saya menghargainya," kata Siew Ki (kanan).

Beliau berkata demikian di hadapan kira-kira 150 hadirin memenuhi ruang dewan tersebut termasuk ahli keluarga mendiang Teoh, bagi menyaksikan tayangan prebiu filem dokumentari itu.

Bercakap selepas tayangan itu, Siew Ki berkata filem dokumentari pertamanya itu dibantu oleh beberapa orang rakannya memandangkan beliau tiada pengalaman mengarah filem sebelum ini.

Filem itu mengambil masa selama empat bulan untuk disiapkan termasuk pascaproduksi.

Suara latar ibu

"Sebab saya mengarahkan dokumentari ini adalah untuk menyebarkan berita dan menerangkan keseluruhan cerita kepada pihak yang masih tidak faham khususnya di kampung-kampung yang masih bergantung kepada media arus perdana.

"Ada banyak perkara yang masih tidak diketahui, jadi amat penting untuk saya dedahkan semuanya berkaitan kes ini," katanya.

teoh beng hock documentary launching 140912 01Jatuh bermula dengan babak menunjukkan bangunan Plaza Masalam di Shah Alam - pejabat lama SPRM Selangor. Teoh ditemui mati di situ pada 16 Julai 2009 di tingkat lima selepas memberi keterangan di tingkat 14.

Kemudian suara latar ibu mendiang yang 'off-screen' kedengaran, menceritakan perwatakan dan sifat penyayang Teoh kepada ahli keluarganya sejak kecil sehingga dewasa sebelum ibunya muncul dan ditemubual oleh Siew.

Kemudian, babak seterusnya diselangi dengan gambar kenangan Teoh sejak kecil sehingga dewasa dan berkarier yang juga diiringi dengan suara latar daripada temubual dengan ibunya.

Dalam filem itu juga, Siew turut menemubual beberapa individu yang terlibat secara langsung bertanggungjawab membela kematian Teoh termasuk ahli parlimen Puchong, Gobind Singh Deo yang menjadi peguam kepada keluarga Teoh.

Gobind menceritakan dari aspek perundangan membela kematian Teoh sejak awal sehingga berakhirnya prosiding suruhanjaya diraja yang menyiasat punca kematian mendiang.

teoh beng hock documentary launching 140912 thai porntipSelain itu, Siew turut menemubual pakar patologi forensik Thailand Dr Pornthip Rojanasunand yang hadir memberi keterangan kepada suruhanjaya diraja untuk mengetahui punca kematian mendiang Teoh. Temubual itu dijalankan di Thailand pada bulan Jun lalu.

Ean turut ditemubual dalam filem itu, menceritakan mengenai detik mula dan kisah setiausaha politiknya dipanggil oleh SPRM pada tarikh tersebut sehingga mendiang ditemui mati di bangunan tersebut.

Di samping itu, Siew turut menyelitkan gambar Teoh, foto perhimpunan solidariti kepada keluarga mangsa serta keratan laporan Malaysiakini dan akhbar berbahasa Inggeris mengenai berita berkaitan prosiding inkues dan RCI yang berlangsung.

Lagu sentuh emosi keluarga Teoh

Siew turut menyelitkan 'footage' mengenai sidang media pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengumumkan penubuhan RCI bagi menyiasat kematian itu yang diambil daripada Malaysiakini.tv.

Siew juga memaparkan 'footage' prosiding inkues yang mana ketua pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Abdul Razak Musa menunjukkan aksi mencekik leher sendiri, sehingga mengundang gelak ketawa para hadirin.

Malah, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim turut ditemubual dan menggesa SPRM bersikap "telus dan bertanggungjawab supaya tragedi itu diperbetulkan" dan menjadikan kes Teoh asas supaya tidak berlaku lagi pada masa akan datang.

teoh beng hock documentary launching 140912 02Filem itu juga menemubual pemerhati politik dan aktivis Hishamuddin Rais yang memberi pandangannya terhadap kes tersebut yang didakwanya sebagai kes "pembunuhan" dan menyifatkan proses siasatan SPRM yang lama terhadap Teoh sebagai "penyeksaan".

Bagaimanapun, Siew menjelaskan beliau tidak menemubual pegawai SPRM kerana "mahu mendokumentasikan kebenaran yang dipercayainya bahawa Teoh bukan mati kerana bunuh diri".

"Lagipun banyak media yang berpihak kepada MACC (yang boleh menyiarkan pandang mereka)," katanya sambil menambah beliau mempunyai tempoh masa yang terhad dalam filem tersebut.

Filem itu juga menyediakan sarikata dalam tiga bahasa - Inggeris, Melayu dan Cina serta suara latar perempuan dalam bahasa Melayu.

teoh beng hock documentary launching 140912 artist performDi akhir sekali, Siew yang memaparkan sedutan temubual Gobind yang berkata:

"To the officers not only the MACC officers but all officers who deal with suspects and witnesses, that if this is done, if this is happened, you will have to pay for it".

Mengakhiri filem ini, para hadirin dihiburkan dengan lagu tema bertajuk 'Teoh Beng Hock' yang dinyanyikan oleh Zamri Mat Jidan atau lebih dikenali sebagai Nik Jidan. Lirik ditulis oleh Hishamuddin Rais.

Nik turut mendendangkan lagu yang sama dengan petikan gitar kepada hadirin sehingga mengundang tangisan keluarga mendiang.

No comments:

Can a Dead Duck come back alive?

  I HAVE NOT SEEN A MIRACLE FOR A LONG, LONG TIME. HAVE YOU SEEN ONE? ZAHID GIVEN A DNAA. NAJIS SENTENCE GIVEN A 50% DISCOUNT. ZAFRUL NOT CH...